اقتصاد 90

سرای اقتصادی دانشجو دانشگاه سمنان

آیا این بدان معنا است که شاخص قیمت‌ کالا و خدمات مصرفی طی سال 89 تنها 4/12 درصد رشد داشته است؟ پاسخ البته منفی است. بررسی دقیق‌تر آمار شاخص قیمت‌ها، نشان می‌دهد که نرخ رسمی تورم در این مورد به نحوی گمراه‌کننده است و واقعيت این است که شاخص قیمت‌ها در سال گذشته 9/19 درصد افزایش داشته است.

 


 


 
 


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی سروی ׀ تاریخ: دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:تورم,توضیحات تورم, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چندسالی است که طرح جدایی ری از تهران مطرح است ،طرحی که موافقان و مخالفان سر سختی دارد. مخالفان این طرح معتقدند این جدایی به ضرر مردم ری تمام می شود و موافقان نیز بحث درآمدهای کلان این شهرستان را مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز استاندار تهران از آغاز مقدمات جدایی تهران از ری خبر داد. دو سال پیش نیز زمانی که شورایاری های شهرری برای ارائه مشکلات خود به شورا آمده بودند طرح جدایی ری از پایتخت مطرح و اعضای شورا نظرات خود را نسبت به آن ابراز کردند. از آن زمان تاکنون دیگر سخنی از اجرایی شدن این طرح به میان نیامد و به نظر می رسید این طرح مسکوت مانده و کسی تصمیم به اجرایی کردن آن ندارد اما مطرح شدن دوباره آن از سوی استاندار دوباره واکنش های موافق و مخالف جدیدی را در پی داشت.

حسن بیادی نائب ریس شورای شهر تهران که خود متولد این منطقه است به مهر می گوید: مردم شهری ری خود راضی به جدایی از تهران نیستند وبه نظر می رسد افرادی دوست دارند از این جدایی استفاده کنند تا خود را بیشتر نشان دهند.
او با اشاره به مشکلاتی که برای شهرهایی مانند شهر قدس پس از جدایی از تهران ایجاد شده است می گوید: آسیب های اجتماعی و امنیتی که برای این مناطق بوجود آمد پایتخت را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی مانند مهاجرت پذیری و ... برای تهران نیز ایجاد می کنند.

 
در جدول زیر دیدگاههای کارشناسان و مدیران شهری در خصوص جدایی ری از تهران می آید:

نام و سمت

دیدگاه

مهدی چمران ،رئیس شورای شهر تهران

با اجرای این طرح تجزیه طلبی استانی اوایل انقلاب دوباره از سر گرفته می‌شود، ‌منفک کردن یک شهر تبعات زیادی دارد و اگر دلیل این جدایی شهرستان ری از تهران داشتن فرمانداری مستقل در آن است، می توان فرمانداری شهرستان ری را منحل کرد.

خسرو دانشجو،سخنگوی شورای شهر تهران

تکه تکه کردن شهرها با مدیریت علمی شهری تناسب ندارد و در تمام دنیا شهرهایی که بر هم تاثیرگذارند تحت یک مدیریت واحد اداره می شوند.

احمد مسجد جامعی ،عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا

در طول تاریخ همواره تهران و ری در کنار هم و در پیوستگی کامل بوده‌اند و تفکیک آنها از هم کاملا اشتباه است.

سید صباح الدین متقی،مدیرکل حریم شهر تهران

عده‌ای که صحبت از جدایی ری از تهران می کنند، تنها از لحاظ سیاسی به این مساله توجه دارند، در حالی که جدایی ری از تهران، سبب گسست‌های فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و به‌ویژه شهرسازی می‌شود.

علیرضا دبیر ،عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران

به جای جداسازی ری باید به فکر یکپارچه سازی آن باشیم. با اینکه من اهل شهرری هستم باید از استقلال شهر ری خوشحال باشم اما از آنجایی که می دانم این طرح به ضرر مردم است از اجرای آن نگرانم.

پروین احمدی نژاد ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا

باید درآمدهای شهر ری برای این شهر خرج شود و اگر تاکنون پول شهر ری در این شهر خرج شده بود، شهر ری این شرایط را نداشت.

معصومه ابتکار ، دبیر کمیته محیط زیست شورا

به نظر می‌رسد تصمیمات خلق الساعه مانند جدایی ری از تهران سالهای سال مشکلات زیادی را برای مردم به وجود ‌آورد.

هادی ساعی ،عضو شورای شهر تهران

به اعتقاد من تهران به خاطر شهرری به وجود آمده است و جزو جدایی‌ناپذیر تهران است.

 


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی سروی ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:جدایی شهرری ازتهران,نظرات مخالفان وموافقان جدایی شهرری از تهران, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.
 
مسعود درخشان اقتصاددان برجسته در تحلیل ابعاد اقتصاد مقاومتی، با اشاره به دلباختگی مسئولان اقتصادی کشور به اقتصاد غرب و ظواهر آن گفت: ‌مهمترین مشکل اقتصاد مقاومتی غلبه بر تفکر غلط در سیاستگذاران اقتصاد کشور است.

مسعود درخشان استاد برجسته اقتصاد انرژی روز گذشته در اولین همایش ملی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت اظهار کرده است: واژه اقتصاد مقاومتی بر این موضوع دلالت می‌کند که فشارها و ضربه‌های اقتصادی از سوی نیروهای متخاصم سد راه پیشرفت جامعه است که باید بر آن غلبه کرد.
وی با تقسیم فشارها به دو دسته داخلی و خارجی اظهار داشت: در راس فشار خارجی تحریم اقتصادی و در بخش داخلی نیز فشار همه نیروهایی که زمینه و بستر مناسب را برای تحقق اهداف سیاستهای فشار خارجی‌ها فراهم می‌کنند، وجود دارد.
درخشان فشار داخلی را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: یکی از این بخش‌ها ناآگاهی ما اقتصاددانان است که نوعاً در مسیری سیاستگذاری می‌کنیم که خاص جریان مثلث اقتصاد تهاجمی غرب علیه اقتصاد ما است.




ادامه مطلب
نویسنده: مهدی سروی ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:اقتصادمقاومتی,مسعوددرخشان واقتصادمقاومتی,ازاقتصادمقاومتی بدانیم, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , eghtesad90.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com