اقتصاد 90

سرای اقتصادی دانشجو دانشگاه سمنان

برون‌رفت از چالش‌هاي نظام بانکي؛ چگونه؟

دکترحسن عباس‌زاده *
امروزه بانک‌ها نقش اصلي را در رشد و توسعه کشورها ايفا مي‌کنند، به‌طوري‌که کاهش تورم، افزايش سطح اشتغال و کاهش ميزان بيکاري، کنترل نقدينگي، افزايش رفاه و درآمد افراد جامعه، رونق توليد و... از جمله آثار نظام بانکي کارآمد محسوب مي‌شود. در اين راستا به‌منظور بهبود عملکرد بانک‌ها، بررسي چالش‌ها و موانع موجود در نظام بانکي کشور و ارائه راهکارهايي براي برون رفت از آنها ضروري است که در ادامه مطلب به آن پرداخته شده است.


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی سروی ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 دی 1392برچسب:بانکداری اسلامی,نظام بانکداری اسلامی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جایگاه اشتغال زنان در سبک زندگی اسلامی

جایگاه اشتغال زنان در سبک زندگی اسلامی

نویسنده: زهرا چیذری

مشارکت اجتماعی زن، به صورتی که امروز در تعاریف ما جای گرفته، نقش‌های اصلی و مهمی را که سبک زندگی ‌اسلامی ‌ـ‌ ایرانی برای وی در نظر گرفته است تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به بیان دیگر، سبک زندگی اسلامی‌ـ‌ایرانی نه فقط خانه‌داری را یک شغل بسیار مهم می‌داند، بلکه آن قدر برای نقش‌های مادری و همسری زن ارزش قائل است که دیگر نقش‌های وی را در سایه‌ی این دو وظیفه‌ی حساس تعریف می‌کند، زیرا این نقش‌ها، بر خلاف دیگر وظایف تعریف‌شده در ساختار جامعه، هیچ جایگزینی ندارند.
در این میان اما باید دید مفهوم اشتغال در سبک زندگی اسلامی‌ـ‌ایرانی چیست؟
آیا خانه‌داری شغل نیست؟
چرا یک زن زمانی شاغل محسوب می‌شود که از محیط خانه فاصله بگیرد؟
اشتغال یک زن آیا وی را با تعدد نقش‌ها مواجه نمی‌سازد و حتی در صورت توانایی وی برای ایفای شایسته‌ی تمامی این نقش‌ها، آیا روح و جسم زن دچار خمودگی و فرسودگی نمی‌شود؟
با توجه به نیازهای روحی فرزندان در تعامل با مادر، آیا فرزندان از اشتغال مادر آسیب می‌بینند؟
اشتغال زن چقدر بر تعاملات خانوادگی وی و ایفای نقش همسری اثر دارد؟
آیا میان افزایش حضور اجتماعی زنان با بالا رفتن سن ازدواج، تأخیر در فرزندآوری و کاهش رشد جمعیت کشور ارتباط معناداری وجود دارد؟
در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

ادامه مطلب
نویسنده: مهدی سروی ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 دی 1392برچسب:مشارکت اجتماعی زنان,فعالیت اسلامی اقتصادی زنان,شغل اسلامی زنان, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , eghtesad90.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com